Welkom bij

Wereldwinkel Nijkerk

Visie & Missie Wereldwinkels

In de Wereldwinkel gaan commercie en idealen hand in hand. De Wereldwinkel verkoopt authentieke producten met een hedendaags tintje uit ontwikkelingslanden. De makers zijn bijvoorbeeld Mexicaanse koffieboeren, Balinese houtsnijders en Thaise keramisten. Sommigen hebben een eigen bedrijfje, anderen werken in kleine fabrieken. Allemaal mensen die, zoals iedereen, recht hebben op een woning, voedsel, scholing en medische zorg. In de gewone handel blijven zij vaak onzichtbaar en ongehoord. En verdienen ze met hun werk een ongeregeld inkomen waar ze met moeite van kunnen bestaan.  In de Wereldwinkel kunnen de makers wel hun verhaal kwijt. Hoe ze met weinig middelen die prachtige producten maken en wat ze nodig hebben om hun bedrijf te kunnen verbeteren. Zo kunnen ze een beter bestaan opbouwen.

Wat wil de Wereldwinkel

Eerlijke handel staat voor een gelijkwaardige manier van handelen. Gebaseerd op dialoog, transparantie en respect. De Wereldwinkel geeft de koffieboeren, houtsnijders en keramisten een stem. Met het inkomen dat zij verdienen door de verkoop van hun producten, kunnen zij een beter leven opbouwen. Een leven zonder armoede en met voldoende kansen op ontwikkeling. De Wereldwinkels vinden dat de wereldhandel moet veranderen zodat producenten die kans ook echt kunnen krijgen. Met de verkoop van producten laten zij zien dat handel ook anders kan. En bieden zij de Nederlandse consument een keuze. Koop je een cadeau in de Wereldwinkel, dan draag je bij aan de ontwikkeling van de makers.

Verkoopfilosofie

De Wereldwinkel verkoopt originele cadeaus en (h)eerlijke levensmiddelen uit andere culturen. Onze producten zijn gemaakt met respect voor mens en milieu. Omdat de producenten - zoals zilversmeden, pottenbakkers en koffieboeren - er een rechtvaardige prijs voor krijgen, kunnen ze een menswaardig bestaan opbouwen. Met jouw aankoop help je hen daarbij.

Geschiedenis

Op de UNCTAD conferentie in New Delhi, 1968, vroegen de derde wereldlanden om hun producten een vrijere toegang te geven tot de Westerse markt. Ze kregen nul op rekest. De journalist Dirk Scherpenzeel riep na afloop op om ‘Derde Wereldwinkels’ te beginnen om toch iets te doen. Op 1 april 1969 opende de eerste Wereldwinkel in Breukelen. Het doel was de wereldhandel te veranderen door de afzet van producenten in de derde wereld te vergroten, voorlichting aan het publiek te geven en politieke campagnes te voeren. In de jaren ’70 voerden de winkels veel actie. Van ‘Suriname vrij nu’ naast de boycotcampagne van Angolakoffie. Het eigenlijke werk kreeg nauwelijks aandacht: het verkopen van producten. In de jaren ’80 professionaliseerde de verkoop. Nu werken de Wereldwinkels met een winkelconcept zoals dat in de retail gebruikelijk is.

Wereldwinkels en fairtrade

Wereldwinkels verkopen de mooiste wereldcadeaus. Volgens eeuwenoude tradities gemaakt, met een hedendaags tintje. Elk product is met zorg en volgens eerlijke handelscriteria ingekocht. Door de handel met Wereldwinkels verdienen de makers van deze cadeaus een geregeld inkomen. En krijgen zij ondersteuning bij het ontwikkelen van hun bedrijf. Wereldwinkels maken hiermee duidelijk dat armoede wèl bestreden kan worden.

Eerlijk is eerlijk

Fairtrade is eerlijke handel met respect voor mens en milieu. Veel van de mensen die de producten maken die Wereldwinkels verkopen zijn arm en maken vaak ook weinig kans op ontwikkeling. Zonder fairtrade hebben zij minder of geen kansen op de westerse exportmarkt. Bij fairtrade gaan erkende leveranciers van de Wereldwinkel langdurige handelsrelaties aan met de producenten in ontwikkelingslanden. Daardoor kunnen producenten beter investeren in hun eigen toekomst. Fairtrade betekent ook een eerlijke prijs voor een eerlijk product. De makers krijgen hierdoor de ruimte om zich op eigen kracht verder te ontwikkelen. Door het kopen van een fairtrade cadeau in de Wereldwinkel kun je het leven van producenten in ontwikkelingslanden veranderen.

Echt fairtrade?!

In internationaal verband zijn in 2001 criteria opgesteld om fairtrade te kunnen toetsen op betrouwbaarheid en kwaliteit, namelijk; respect voor mens en milieu; een duurzame handelsrelatie; ondersteuning van producentenorganisaties en transparantie van de handelsketen. In de praktijk betekent dit dat er bijvoorbeeld bij fairtrade geen sprake is van kinderarbeid, er goede en veilige arbeidsomstandigheden zijn en arbeiders een leefbaar loon krijgen.

Hoe zit het nou met fairtrade?

Wereldwinkels verkopen mooie cadeaus: Gifts & Living (non-food) producten zoals sieraden en servies, maar ook voedingsmiddelen met een fairtrade keurmerk zoals dat van Stichting Max Havelaar. Maar waarom dragen eigenlijk niet alle producten in de Wereldwinkel een keurmerk? De Gifts & Living cadeaus zijn toch ook fairtrade? Ja, ze zijn fairtrade, maar dragen geen keurmerk, omdat bijvoorbeeld het Max Havelaar keurmerksysteem vooral van toepassing is op grondstoffen, die onder andere gebruikt worden voor voedingsmiddelen.

Leveranciers zijn goed bezig

Onze inkopers checken een erkenningsysteem voor leveranciers die fairtrade artikelen importeren uit het buitenland. Wereldwinkels kopen hun fairtrade producten alleen in bij deze erkende leveranciers. Deze leveranciers voeren allemaal een maatschappelijk verantwoord en sociaal beleid. De vereniging controleert bij de leveranciers of de criteria van eerlijke handel worden nageleefd.

Check, check, dubbelcheck

De leveranciers moeten aantonen dat zij volgens de fairtrade criteria werken. Ook worden eisen gesteld aan de importeur in verband met de ondersteuning van producenten. De producenten moeten de kans krijgen zich te blijven ontwikkelen waarbij de leverancier financiële, technische of organisatorische ondersteuning geeft. Bij de producenten in het buitenland worden op de productielocaties steekproefsgewijs controles uitgevoerd om te kijken of ze de fairtrade criteria écht naleven.

Cadeaus met een boodschap

Een internationaal keurmerk voor fairtrade Gifts & Living producten is het WFTO Guaranteed membership. Er zijn al een aantal leveranciers bij aangesloten, andere zijn druk bezig dit lidmaatschap te verwerven. Wat de food-producten betreft, wordt het Max Havelaar Fairtrade keurmerk gehanteerd.

Fairtrade en duurzaamheid 

Naast de fairtrade artikelen vindt u in onze winkel een randassortiment van duurzame artikelen die niet in de 3e wereld worden vervaardig.  Denk hierbij aan Dopperes, Floris Recycled stationary (wenskaarten), artikelen van goede doelen zoals Amnesty International, Oxfam Novib en Unicef.